Друк 

Hard skills та Soft skills, як поняття, мають протилежні характеристики, а саме, Hard skills специфічні для кожної конкретної професії, а Soft skills – загальні, неспецифічні, універсальні. Hard skills набуваються під час навчання, а Soft skills – вродженні або набуті з досвідом. Рівень володіння Hard skills можна визначити кількісно, а рівень володіння Soft skills важко визначити кількісно. І навіть з точки зору фізіології за Hard skills відповідає ліва півкуля головного мозку, а за Soft skills – права. Такі протилежні характеристики, але поєднання Soft skills та Hard skills забезпечує успішну та продуктивну трудову діяльність фахівців.

У Криворізькому фаховому медичному коледжі приділяється значна увага розвитку Soft skills у здобувачів освіти: була проведена психолого-педагогічна толока «Психологічні та педагогічні умови формування найбільш важливих soft skills у студентів - медиків», студенти випускних курсів беруть участь у тренінгах «Адаптація молодого працівника на робочому місці», на тижнях циклових комісій передбачені заходи, що сприяють розвитку у студентів Soft skills, на засіданні МО кураторів груп південного регіону ЗФПО був представлений досвід викладачів коледжу щодо формування та розвитку Soft skills через академічну доброчесність, викладачі друкують статті стосовно розвитку Soft skills.

Людмила Козенко, директор Криворізького фахового медичного коледжу, у привітанні зазначила, що в умовах сьогодення здобувач освіти має володіти такими навичками, як вміння самостійно навчатися впродовж життя, вміння керувати емоціями, здатність до критичного мислення, володіння навичками соціальної взаємодії, що у майбутньому дозволить швидко адаптуватися до мінливих умов ринку праці.

Заступник директора з практичного навчання Жанні Зовтур, яка входить до складу підкомісії сектору фахової передвищої освіти Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України та є одним із розробників Стандарту фахової передвищої освіти освітньо-професійного ступеня фаховий молодший бакалавр галузі знань 22 Охорона здоров’я спеціальності 226 Фармація, промислова фармація ознайомила присутніх із шляхами формування soft skills як дескриптора якості сучасної медичної фахової передвищої освіти.

Детально були розглянуті способи розвитку міжособистісних професійних навичок у студентів медиків. В цьому блоці були представлені чотири доповіді. Тетяна Бабенко, к. пед. н., голова ЦК природничо-наукових дисциплін поділилась власним баченням проблеми формування компетентності «спілкування державною мовою» під час викладання природничих дисциплін в умовах дистанційного навчання.

Ольга Вибіцька, викладач-методист, яка також входить до складу підкомісії сектору фахової передвищої освіти Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України та є одним із розробників Стандарту фахової передвищої освіти освітньо-професійного ступеня фаховий молодший бакалавр галузі знань 22 Охорона здоров’я спеціальності 223 Медсестринство, ознайомила з механізмами формування надпрофесійних компетенцій на дисциплінах циклу внутрішньої медицини.

Лілія Акуліна, голова методичного об’єднання кураторів груп південного регіону, поділилась досвідом роботи щодо розвитку Soft skills, які забезпечують здатність до ефективного міжособистісного спілкування та успішну комунікацію в діадах «медична сестра-пацієнт», «медична сестра-лікар», «медична сестра-медична сестра».

В’ячеслав Івасюк, викладач хірургічних дисциплін, ознайомив із досвідом формування Soft skills під час тренінгових занять.

Особистісно-професійні навички забезпечують особистісне зростання людини. Марина Суздаль, к. істор. н., голова ЦК гуманітарних дисциплін, поділилась досвідом роботи викладачів соціально-економічних та філологічних дисциплін щодо формування таких особистісно-професійних навичок як віра в себе, відповідальність, етична поведінка, креативність при проведенні позааудиторної та гурткової роботи.

У коледжі накопичений великий досвід організації та проведення виховної роботи. Ірина Синяговська, заступник директора з виховної роботи, ознайомила присутніх з політикою формування соціального та емоційного інтелекту майбутніх медичних та фармацевтичних фахівців.

Практичний психолог коледжу Катерина Нікітенко поділилась з присутніми щодо напрямків здійснення психологічної підтримки освітнього процесу. Особливий наголос був зроблений на шляхи розвитку Soft skills, які допомагають пройти успішно співбесіду, швидко адаптуватись на першому робочому місці, у студентів останніх курсів.

За результатами обговорення були прийняті наступні пропозиції:

зважаючи на те, що компетентнісний та студентоорієнтований підхід в процесі підготовки фахівців забезпечує формування «hard» та «soft skills», які є умовою успішної професійної кар’єри здобувачів медичної освіти, ОБЛАСНА МЕТОДИЧНА РАДА РЕКОМЕНДУЄ:

- на організаційно-методичному рівні формувати «soft skills» у майбутніх медичних фахівців шляхом модернізації, оновлення та періодичного перегляду освітньо-професійних програм, навчальних планів, змісту навчальних програм дисциплін;

- при відборі засобів, форм та методів навчання враховувати можливості формування міжособистісних професійних навичок таких як, комунікабельність, здатність до ефективного міжособистісного спілкування та до роботи у команді та ін., що забезпечують тренінгові технології, технологія «кейс-стаді», робота в групах;

- для сприяння особистісному зростанню, активності та ефективності майбутньої трудової діяльності при організації та проведенні позааудиторних заходів, гурткової, творчо-пошукової та дослідницької роботи розвивати у здобувачів освіти віру в себе, відповідальність, стресостійкість, емпатійність, навички тайм-менеджменту та ін.;

- при плануванні виховної роботи передбачати заходи, що формують емоційний інтелект;

- моніторинг рівня наявних «soft skills» здійснювати на діагностичній основі - враховувати пропозиції зовнішніх стейкхолдерів шляхом проведення анкетування, «круглих столів» з роботодавцями, запрошення роботодавців на засідання педагогічної ради, циклових комісій.

Посилання на відеозапис методичної ради - http://surl.li/fqptt